Elektrisch varen is vanaf 2025 verplicht in Amsterdam
De energietransitie is terug te vinden op ieder vlak. Ook voor de botenbezitters in Amsterdam. De gemeente Amsterdam vond het tijd om de benzine en dieselmotoren aan te pakken omdat ze veel luchtvervuiling veroorzaken. Daarom is er besloten om vanaf 2025 alleen nog maar elektrische boten toe te laten in het centrum.
Gevolgen in Amsterdam centrum
De gevolgen zijn groot voor de 7000 benzine- en dieselboten. De boten moeten worden omgebouwd naar elektrische boten en bij verenigingen moeten er laadvoorzieningen geplaatst worden. Momenteel zijn er 17 laadpalen in Amsterdam te vinden. De stad is druk bezig met het vergroten van oplaadmogelijkheden in Amsterdam. Ondanks dat zijn er momenteel weinig mensen die varen met een uitstootvrijeboot.
Friesland als voorbeeld
De gemeente Amsterdam ziet Friesland als voorbeeld. Daar gaat de transitie wat sneller dan in de hoofdstad zelf. Dat komt doordat Friesland al meer gewend is aan vergroening in de nautische wereld. Gemeentes in Friesland doen talloze investeringen in vrijwel de hele provincie zodat mensen daar zorgeloos met een elektrische boot kunnen varen. Jachthavens worden gesubsidieerd om laadpalen te installeren. Hierdoor is het aantal laadpalen in iedere Friese plaats snel gestegen.
Voordelen groot voor Amsterdam
We hebben allemaal te maken met de energietransitie. De gemeente Amsterdam ziet hier voordelen in. Zo heb je door elektrisch te varen altijd stroom aan boord voor apparatuur en hoef je nooit meer tussendoor te tanken. Mensen die terugkomen hoeven alleen maar een stekker in de laadpaal te steken. Ook is er minder overlast van de stank van diesel en worden er minder uitlaatgassen uitgestoten. Er zal dan meer rust ontstaan op de vaarwateren en bij omliggende plekken.
Duur plaatje als nadeel
Het enige grote nadeel van de transitie naar elektrische boten zijn de kosten. Het is namelijk een kostbare aangelegenheid om zoveel laadpalen te installeren. Om een laadpaal operationeel te krijgen ben je al gauw vijf tot zesduizend euro kwijt. De schattingen zijn dat er zo’n 1000 tot 1500 laadpalen nodig zijn. Daar komt ook nog eens bij kijken dat een boten bezitter ook tussen de 5000 en 20.000 euro kwijt is voor een elektrisch motorblok. Enkel voor mensen die veel gebruik maken van hun boot is zo’n overgang voordelig. De aanschafprijs van een elektrische boot is ook duurder dan die van een dieselboot.